Per januar -24 jobbes det for å samle trådene og koordinere de eksisterende cup-regionene i klatrenorge. Dette er et pågående arbeid, hvor endring og tilpassing gjøres i samarbeid mellom de regionale arrangørene og NKF. I denne sammeneheng er reglementet og arrangørhåndbok fra NKF implementert for enkelte regioner, samtidig som det for andre regioner gjøres trinnvise tilpassinger i retning av dette.
Hver regionscup skal inngå avtale med NKF i henhold til gjennomføring, med utgangspunkt i reglement og formatbeskrivelsen til NKF.
Økonomi
Med bakgrunn i store forskjeller fra arrangørklubbene rundt i landet og deres muligheter, vil behovet for økonomisk bistand til arrangementet variere. Utgangspunktet er at konkurranseaktiviteten ved de regionale cup- konkurransene, skal inngår i arrangørklubbens årlige driftsbudsjetter. Enklte klubber, ekesmpelvis uten tilgang på eget senter, vil ha større behov for øknomsik bistand enn andre klubber - derfor behovprøves støtten etter gitte premisser og vurderinger!
Les mer om dette i dokumentet "støtteordning - under"
Hver hovedarrangør mottar 12 000kr i støtte fra NKF for å koordinere arrangementet. Denne støtten går utenpå vurdering for ytterligere støtte og den utbetales når avtale for kommende år er inngått og terminliten er oversendt NKF.
Partenes forpliktelser
For å sikre gode cupkonkurranser inngås avtale mellom NKF og hovedarrangørklubb. Alle avvik fra beskrevet gjennomføring skal avklares med NKF i forkant av cupen. Det er viktig at følgende punkter blir overholdt av hver av partene:
Hovedarrangørklubb
- Opprette kontaktperson som skal koordinere cupen
- Utarbeide terminliste og sende den til fagansvarlig for regionale cupkonkurranser i NKF
- Inngå avtaler med arrangørklubber
- Påse at konkurransen avholdes i henhold til regelverk og dets evt. tilpassing gjort med NKF.
- Bistå arrangørklubber med resultatservice, scorecard, medaljer og diplomer
- Markedsføring av cupen lokalt og regionalt
Arrangørklubb
- Sende inn budsjett i henhold til frist.
- Sende inn rapport og regnskap for gjennomført arrangement i henold til frist.
- Arrangere konkurranser i henhold til regelverk og terminlisten.
- Fylle inn rapporteringskjema og legge ved regnskap i etterkant av arrangementet og sende til fagansvarlig i NKF. Dette må sendes inn før utbetaling av støtte finner sted, og innen én måned etter arrangementet.
- Markedsføring av cupen lokalt
Norges Klatreforbund
- Publisere terminliste på NKF sin konkurransekalender.
- Bistå med verktøy og kompetanse for utvikling av de regionale cup- konkurransene - både lokalt og overordnet.
- Vurdere og tildele støtteordning.
Forsikring
Som medlem i NKF er klubben dekket av NKF sin ansvarsforsikring. Denne omfatter alle organiserte aktiviteter klubben arrangerer, deriblant regionale cuper. Klubben må selv sørge for ulykkesforsikring for klubbmedlemmer/frivillige som bidrar på konkurransen.
Rent Idrettslag
Klubben skal ha gjort seg kjent med NKF antidopingpolicy og være sertifisert som et Rent Idrettslag.