Skadeforebygging

Selv om klatring er sunt for kropp og sjel, er det også her en risiko for idrettsskader. Her finner du videoer med øvelser som kan virke skadeforebyggende.

Å være i bevegelse er kanskje det viktigste du kan gjøre for å holde deg frisk. Men som i all annen idrett, medfører også klatring noe risiko for skade. 

Idrettsskader kan deles inn i akuttskader og belastningsskader. Akuttskadene oppstår plutselig og har en klart definert årsak eller starttidspunkt. Belastningsskader derimot oppstår gradvis over tid, som følge av litt mer belastning enn hva vevet tåler. Idrettsskader kan også deles inn i bløtdelsskader (leddbånd-, sene-, muskel- og bruskskader) og skjelettskader. 

For å redusere risikoen for skade er det bra å forebygge, ved hjelp av gode øvelser som styrker muskulaturen. Her finner du videoer med slike styrkeøvelser. 

Kompendiet «Klatring og idrettsskader» er utarbeidet for å være en del av trener 2- utdanningen i Norges klatreforbund. Kompendiet er finansiert av Norges idrettsforbund og Olympiske og Paralympiske Komite samt Norges klatreforbund. Kompendiet er utarbeidet av Rikke Munk, Idrettsfysioterapeut MSc, ved Senter for idrettsskadeforskning, i tett samarbeid med Stian Christophersen, Fysioterapeut og landslagssjef ved Norges klatreforbund.

  • Samarbeidspartnere:
  • Petzl
  • Y&Y
  • Houdini
  • Norsk Tipping
  • Thon Hotels
  • Gjensidige forsikring