- Alle linjer for autobelayklatring har store sperreseil med informasjon om å huske å feste seg inn og kameratsjekk. Seilene er rektangulære med minimumshøyde 150 cm og minimumsbredde lik avstanden mellom boltelinjene. Seilene er så store at to naboseil står skulder til skulder.
- Alle startklatretak er fullstendig skjult bak sperreseilene slik at det er umulig å klatre i veggen når sperreseilet er oppe. Det er heller ingen klatretak tilgjengelige på naboruter, jfr. første kulepunkt. Det må gjøres umulig å klatre på rutene ved oppslått sperreseil selv om klatrer aktivt skulle prøve å gjøre det.
- Alle rutesettere har fått opplæring og forståelse for nødvendigheten av punktet over. Det inkluderes også som en del av rutesetterinstruksen.
- Det er umulig å feste autobelaykarabineren noe annet sted enn i sperreseilet eller i klatreselen.
- Autobelayklatring foregår på egne vegger/områder som er forbeholdt dette[1]. Det er ingen linjer for ledklatring/topptauklatring i nærheten av linjene for autobelay. Dette må være med i planleggingen av nye klatreanlegg.
- Kortslynger som klatrer kan feste seg inn i dersom innfesting er glemt bør være i den øvre delen av veggen, men ikke i nedre del. Fjern f.eks. de to-tre første kortslyngene, men la det henge kortslynger videre opp.
- Ha rutiner for avsperring når autobelayen tas ned for service eller lignende.
- Klatring på autobelay uten tilsyn tillates kun for personer som har gjennomført standardisert opplæring og har fått utstedt Autobelaykort, Topptaukort eller Brattkort.
- Kameratsjekk gjøres obligatorisk før klatring på autobelay i tillegg til selvsjekken. Klatrevakter følger med og sier fra hvis de ser klatrere som ikke gjør kameratsjekk. På denne måten bygger senteret en sikkerhetskultur som normaliserer kameratsjekken før klatring på autobelay.
- Anlegget godtar ikke klatring på autobelay dersom man er alene i hallen.
- Anlegget godtar ikke klatring med lyd på øret. Det spilles heller ikke høy musikk over høyttaleranlegget.
Info: Det finnes i dag spesialutviklede klatregulv som kollapser og absorberer energi dersom klatrer faller fra stor høyde. Disse beskytter mot store skader og død ved fall fra høyder opp til 16,5 meter. Selv om disse ennå ikke er vanlige i bruk, bør det vurderes å installere denne type gulv under det dedikerte området for autobelayklatring.
[1] Inntil man har fått etablert egne soner for autobelayklatring gjør man gjennom ruteskruing og andre tiltak det ulogisk å klatre på nabolinjer til autobelay.