Ønsker din klubb å være arrangør av nasjonal eller nordisk konkurranse? Vi søker nå klubber som ønsker å bidra til dette i kommende og neste konkurransesesong. Vi garanterer en stor mulighet for kompetanseutvikling i din klubb, samtidig som dere vil utføre et viktig bidrag for klatresportens utvikling i Norge.
Norges paralandslag leverte en av sine sterkeste konkurranser noensinne i World Climbing Para Series i Innsbruck. Kim Rishaug (Oslo Klatreklubb) tok gull i RP1, Isak Ripman (Tromsø Klatreklubb) sølv i AU2 og Sebastian Menze (Bergen Klatreklubb) bronse i AL2.
Norske juniorutøvere skal representere Norge internasjonalt denne sommeren. Her er uttaket til Junior-VM i Arco, Italia og European Youth Series i Dornbirn, Østerrike.
Norgescup i ledklatring ble i helgen 6.-7. juni arrangert på Molde Klatresenter. Utøvere fra hele landet møttes til kamp om pallplass, og arrangørklubb Romsdal Tindegruppe sørget for en fantastisk klatrehelg i samarbeid med Molde Klatresenter og Norges Klatreforbund.
Fredrik Bjerkan er offisielt klassifisert i klassen RP3 og kan nå konkurrere internasjonalt i tre år. Dette er en stor milepæl for en av paralandslagets mest lovende utøvere.
Norges paralandslag er i gang med sesongen, og åpningen kunne knapt vært bedre. Kim Rishaug klatret seg til bronse i RP1 under World Climbing Para Series i Salt Lake City, og satte tonen for et norsk lag med store ambisjoner foran Paralympics i Los Angeles 2028.
World Climbing Europe Youth Series Brussel 2026, planlagt 30.-31. mai, er kansellert. World Climbing og World Climbing Europe har forsøkt å finne løsninger for å gjennomføre konkurransen som planlagt, men lyktes ikke. Berørte utøvere er kontaktet direkte av NKF.
Norges Klatreforbund har publisert årsrapporten for 2025. Rapporten gir et helhetlig bilde av et aktivt klatreår med fortsatt sterk vekst i hele organisasjonen.
Norges Klatreforbund har gjennomført de første uttakene til Junior-EM i buldring 2026 i Sukoró, Ungarn. Uttak skjer i tre runder, og utøvere som konkurrerer i kommende EYC-runder har fortsatt mulighet til å kvalifisere seg innen 1. juni.
Norgescup nummer to for sesongen ble i helgen 25.-26. april avholdt på Grip Sluppen i Trondheim. Utøvere fra hele landet møttes til kamp om pallplass, og arrangørklubb Trondheim Klatreklubb sørget for et kjempearrangement i samarbeid med Grip Klatresenter og Norges Klatreforbund.
Biayna Grumstad Sardarian er ny seniorrådgiver i avdeling bredde og kompetanse i Norges Klatreforbund. Med bakgrunn fra fysioterapi, Brettforbundet og NIF bringer hun med seg bred erfaring fra inkluderingsarbeid i norsk idrett.
Stein Tronstad gir seg som president i Norges klatreforbund etter ti år i vervet. På Klatretinget 2026 ble Bernt G. Apeland (60) fra Kolsås klatreklubb valgt som ny president, og skal sammen med det nye styret lede forbundet de neste to årene.
To internasjonale konkurranser venter norske juniorklatrere denne våren. Her er uttaket til World Climbing Europe Youth Series i Graz og Brussel.
Norges Klatreforbund har tatt ut utøvere til Kaunas, Litauen 25.–26. april 2026 for å konkurrere i World Climbing Europe Series i buldring.
Helgen 21.–23. mars samlet Klatreverket Kristiansand klatrere fra hele landet til årets Junior-NM i buldring. Over to intense konkurransedager kjempet utøvere i åtte klasser om de ettertraktede norgesmestertitlene.
Ingrid Kindlihagen (Senior) og Virginia Vignal (U17) ble søndag kronet nordiske mestere under Nordisk Mesterskap i buldring på Grepp i Lerum, Sverige. I tillegg fikk vi også se Per R. Caspersen på en sterk 2. plass i herrenes seniorklasse og en solid bronsemedalje til Gabriel J. S. Renshaw i herrer U17. Totalt sett en sterk norsk laginnsats under mesterskapet, med totalt 16 av 48 finaleplasser. Mesterskapet ble arrangert 7.-8. mars.
Petzl har tilbakekalt enkelte partier av isøksene NOMIC (U021AA00) og ERGONOMIC (U022AA00) på grunn av risiko for brudd i skaftet/håndtaket, noe som kan føre til fall.
Sunniva Eik Haave (Oslo Klatreklubb) og Leo Chiba (Tromsø Klatreklubb) ble lørdag kåret til norgesmestere i buldring under Senior-NM på Fredrikstad Buldresenter. Mesterskapet ble arrangert 27.–28. februar av Fredrikstad Klatreklubb og Fredrikstad Buldresenter i samarbeid med Norges Klatreforbund. Totalt stilte 81 klatrere til start, med 52 menn og 29 kvinner i kvalifiseringen fredag. Lørdagens semifinaler og finaler samlet en stor mengde tilskuere og skapte god stemning i lokalet, med engasjert publikum og entusiastisk speaker gjennom finalene.
Her finner du oversikt over norske deltakere som er tatt ut til Nordisk mesterskap Buldring og informasjon fra arrangør om konkurransen, som avholdes 7.-8. mars.
Norges klatreforbund ønsker velkommen til Klatretinget 2026, som avholdes i Bergen. Vi ser frem til en innholdsrik helg med tingforhandlinger, faglige drøftinger og sosiale aktiviteter. Tinget 2026 arrangeres i samarbeid med Bergen Klatreklubb, og gjennomføres på Åsane Arena.